Men måste man hålla på så länge då?

Men måste man hålla på så länge då?

Många livsstilsförändringar tar ganska lång tid av ansträngning innan man märker någon mätbar effekt. Det är för all del inte så märkligt – har man så att säga dragit på sig ohälsa under många år är det inte konstigt om det tar tid att vända det. Men måste det vara så?

 

 

Givetvis är det bäst att på ett långsiktigt hållbart sätt ändra levnadsvanor till det bättre och på ett balanserat sätt gå ner i vikt och på sikt förbättra markörer kopplade till sjukdom.

I den bästa av världar skulle alla göra så, men i praktiken blir det ibland snarare punktinsatser där man ”tar tag i saker” som sen inte håller i det långa loppet. Är dessa korta insatser meningslösa? Kanske inte alltid.

Huruvida exempelvis korttidsfasta eller ”kortare ätfönster” har en långsiktigt positiv effekt kan man kanske tvista om, men en studie där man undersökte 73 personer med hög risk för hjärtkärlsjukdom visade att det finns långsiktiga vinster på riskmarkörer efter en så kort insats som 7 dagar med utbildning i nutrition, stresshantering och motion. Hos en del av försökspersonerna analyserade man även deras mikrobiom.

Efter ett år såg man att deltagarna i studien fått bättre blodtryck och blodfetter även om de inte tappat i vikt. Detta alltså efter endast en veckolång insats (eventuellt ledde denna insats till en förbättrad livsstil även efteråt, men det vet man ej). Hos de personer som efter ett år också tappat i vikt såg man dessutom förändringar i sammansättningen av mikrobiomet.

Man såg en ökning av Lachnospiraceae (+58.8%), Ruminococcaceae (+82.1%), Faecalibacterium prausnitzii (+54.5%), och en större variation i tarmfloran generellt.

Dessa förändringar samvarierade också med lägre nivåer av inflammationsmarkörer (CRP), blodsocker och trimethylamine N-oxide (TMAO, en etablerad markör för hjärtsjukdom).

Resultaten från denna lilla studie är en indikation på att även små, kortvariga förändringar kan vara nyttiga i det långa loppet!  

 




Referens:

A Six-Day, Lifestyle-Based Immersion Program Mitigates Cardiovascular Risk Factors and Induces Shifts in Gut Microbiota, Specifically Lachnospiraceae, Ruminococcaceae, Faecalibacterium prausnitzii: A Pilot Study (nih.gov)

 

Författare: Mattias Lejon

Leg. Läkare


Mattias är specialist i allmän medicin och tog examen 2011. Han har ett förflutet inom psykiatrin och är även aktiv inom smärt- och ledkonsultationer där han arbetar tillsammans med kiropraktorer, naprapater och fysioterapeuter kring patienter med långvariga och mer akuta smärtproblem.

Han har ett stort intresse för idrott (är tävlingscyklist) och även ett stort intresse kring träning, kost, livsstilsfrågor och brinner för tarmfloran som "nytt organ".